
För att ta nästa steg behövde bolaget en tydlig bild av sin nuvarande position. Vilka styrkor kan de bygga vidare på? Vilka utmaningar behöver adresseras? Och framför allt – hur uppfattar medarbetarna sin arbetsplats?
Med dessa frågor i fokus genomförde vi en omfattande utvecklings- och medarbetarundersökning med syftet att:
En av nyckelfaktorerna i detta uppdrag var att skapa en förtroendefull process där medarbetarna kände sig bekväma att vara ärliga. Genom väl utformade frågor, anonymitet och en dialogbaserad återkoppling lyckades vi fånga en djupare förståelse av företagets styrkor och utvecklingsmöjligheter.
Vi såg tydliga mönster i svaren och genom en noggrann analys kunde vi leverera en nulägesbild som gick långt djupare än vad företaget själv hade kunnat ta fram. Med dessa insikter blev det tydligt vilka områden de borde prioritera för att stärka sin position och fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare.
När vi presenterade resultaten för ledningen och hela företaget blev responsen överväldigande positiv. Medarbetarna kände sig hörda och ledningen fick ett konkret underlag att arbeta vidare med. Som kunden själv uttryckte det:
”Vilken nulägesanalys ni fått fram, detta hade vi inte kunnat göra själva.”
Den insikt och förståelse som skapades genom undersökningen blev en stark grund för företagets fortsatta utveckling. Medarbetarna såg värdet av att deras röst blivit hörd och ledningen fick en tydlig riktning för framtida förbättringar.
Vår största belöning? Att höra att både ledning och medarbetare var nöjda och blivit inspirerade att ta nästa steg.
Att skapa verklig förändring handlar om att förstå, lyssna och agera. För detta företag blev vår insats en katalysator för framtida framgång – och vi är stolta över att ha fått vara en del av deras resa.
Vid pennan
Monica