Kunden hade sedan 2021 genomfört en rad aktiviteter för sin fortsatta tillväxtresa. Man hade efter organisk tillväxt och ökad orderingång, på ett mycket framgångsrikt sätt genomfört en omorganisation för att anpassa verksamheten mot kunden i fokus och leverans. Nu var man redo att ta nästa steg att omarbeta visionen, missionen och målen för en tydlig kompass för framgång. Det dåvarande arbetet hade några år på nacken och hade släpat efter. Riktningen var inte helt klar för alla medarbetare och ledningen hade varianter av bilder om visionen. Vilka mål behövdes för att arbeta mot visionen, för att förstärka kulturen öka lönsamheten och samtidigt implementera hållbarhet som skulle genomsyra hela verksamheten?
Det huvudsakliga syftet med framgångskompassen var mejsla fram visionen och missionen, ta fram övergripande mål. Inte för många och inte för få mål men mål som stärkte fortsatt tillväxtresa, ökade attraktionskraften som arbetsgivare, ökad omsättning och lönsamhet samt levde upp till utvalda globala mål.
Framgångskompassen omfattade flera olika moment och aktiviteter som vi redogör för kortfattat nedan:
Genom att arbeta nära och på plats hos kunden genom hela uppdraget skapades förtroende hos ledning och fick på så vis vi en väldigt god bild av nuläget i organisationen. Arbetet med framgångskompassen blev i sig startskottet en tydlig riktning för medarbetare och all ledarkommunikation och kommunikation ut mot marknaden. Arbetssättet har varit mycket uppskattat och vi har fått höra saker som:
”Nu har vi en vision som berör och bidrar!”
”Att vi skulle komma så här långt med workshops trodde jag aldrig!”
”Det här är verkligen vårt jobb för vårt bolag, tack för proffsig ledning genom alla workshops!”
Utöver det ursprungliga uppdraget så valde kunden att gå vidare och samarbeta med oss kring ledarstöd och ledarcoaching.
Vi berättar gärna mer!