Förfrågan från kunden var tydlig; Organisationen behöver göra en extern analys av stödfunktionen för att hitta bästa möjliga upplägg och organisatoriska hemvist utifrån uppdraget med social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Kunden hade ett behov av att hitta arbetssätt som gjorde det möjligt att leverera service av hög kvalitet och på ett kostnadseffektivt sätt. Det fanns funderingar om hemvisten och om uppdraget för stödfunktionen behövde förändras.
Syftet med uppdraget var att genomföra en utredning och komma med förslag på vad som skulle bli den bästa lösningen för stödfunktionen i sig och för kunden samt ur ett hållbarhetsperspektiv. Kort och gott ta fram ett genomarbetat beslutsunderlag.
Uppdragets genomförande beskrivs i korthet nedan:
Genom att arbeta med djupintervjuer fick vi alla fakta väl underbyggt i utredningen. Tillsammans med övriga insamlade underlag kunde vi på så vis skapa en väldigt god bild av nuläget samt komma med lösningsförslag, inklusive hållbarhet avseende social-, miljömässig- och ekonomisk hållbarhet, på ett för kunden betydelsefullt sätt. Genomförandet var mycket uppskattat och vi fick höra saker som:
”Tack, detta beslutsunderlag och den utredning ni gjort hjälper oss att fatta rätt beslut framåt!”
Vi berättar gärna mer!