Maxa lönsamheten-skapa en attraktiv arbetsplats 

Jobbångest efter semestern

Hur tror du att era medarbetare känner inför jobbstarten? Är de peppade eller fick deras härliga semesterkänsla ett abrupt slut och kvar blev bara ångest inför att börja jobba igen?  Kanske känner du till och med själv att du inte är tillräckligt utvilad och mindre motiverad än du vill erkänna? Lugn. Det är helt normalt och nödvändigt säger psykologer eftersom din kropp ställer in sig på en utmaning. Speciellt om du har ett krävande jobb med högt tempo som många av oss kan känna igen oss i.

Här följer några samlade tips som kan hjälpa dina medarbetare och dig att hantera omställningen. Det handlar om acceptans och prioritering och om att få in några ljuspunkter i tillvaron för att få fart på energi och motivation.

  1. Acceptera återgången till jobbet

Jobbångest efter semestern är alltså väldigt vanligt. Det är till och med helt normalt och ganska sunt. I stället för en negativ inställning och sörja att semestern är över så är acceptans en bra början. Det kan vara enklare med omställningen om du gillar läget och tar till dig att jobbångesten är ett sätt för kroppen att hantera övergången från ledighet till jobb och därmed ganska nödvändigt.

Tala med dina medarbetare om det. Minska ångesten och vänd den till något positivt genom att uppmuntra till samtal i ämnet mellan medarbetarna och även med dig som chef. Styr upp små aktiviteter som till exempel gemensam fika eller något annat enkelt som peppar och engagerar för att få tillbaka glädjen i att gå till jobbet.

Märker du däremot att känslan fortfarande hänger kvar hos en medarbetare efter ett tag när arbetsvardagen infunnit sig kanske du bör du ta ett samtal med ett bredare perspektiv för det kan ju vara något annat som skaver.

  1. Kom i fas med dygnsrytmen

Dygnsrytmen ställs gärna om under lediga sommardagar. Du njuter kanske av långa ljumma kvällar utomhus och unnar dig slöa morgnar.

För att underlätta övergången till vardagen kan det vara bra att börja fasa in dig med rätt tidsrutin redan sista veckan på semestern eller åtminstone några dagar innan. Om du varit borta är det bra att komma tillbaka några dagar innan arbetet tar vid. Lägga dig och stiga upp vid samma tidpunkter som under en vanlig jobbvecka, laga mat, tvätta, gå till gymmet, ja helt enkelt göra allt som du brukar i vardagen för att normalisera så mycket som möjligt.

Tipsa dina medarbetare om detta både nu och inför nästa ledighet och ha lite överseende med att någon gäspar vid kaffemaskinen eller inte mäktar med lika långa möten eller arbetstimmar som vanligt under de första dagarna.

  1. Planera de första dagarna väl

En punktlista i prioritetsordning med saker som bockas av allt eftersom sakerna blir gjorda är ett jättebra verktyg för att se att du de facto kommit i gång, åstadkommer saker och kan känna dig nöjd. Tipsa medarbetarna om att skapa en To do lista. Två till tre saker per dag är en god start för inte gasa på för fort. Allt utöver det är bonus.

Att börja några dagar in i en arbetsvecka hjälper också många med infasning i jobbtempot. Var ok med att medarbetare trappar upp på sitt sätt och i sin takt då blir övergången mer smärtfri och produktiv.

  1. Minimera möten

Undvik att boka in många eller långa möten med medarbetarna de första dagarna och försök undvika en situation där de känner sig handlöst inkastade i projekt.

Det är viktigt för alla – chefer som medarbetare – att boka in tid med sig själva för att plöja igenom mejlen, checka av ärenden från före semestern och styra upp höstens planering innan det är fullt pådrag igen. 

  1. Behåll semesterkänslan

Alla mår bra av att ha något att se fram emot, speciellt när semestern är över för att lindra efter-semestern-ångest. Du har ju fortfarande lediga kvällar och helger. Uppmuntra till fortsatt njutning som ett kvällsdopp, middag utomhus, en lunch eller middagsbokning med en kompis eller något annat du tycker är roligt.

Lika viktigt är att ha något att se fram emot på längre sikt, så att börja tänka på och planera in nästa semester skapar positiva tankar. Fråga dina medarbetare om deras planer för nästa semester och mota bort dem från negativa ”efter-semestern-känslor”. På så sätt kan du också få reda på tidigare när de kommer vilja vara borta. Glöm inte bort dig själv! 

  1. Pausa regelbundet

Korta pauser under jobbdagen håller dig långsiktigt utvilad, till exempel att byta fokus från skärmen till något helt annat en gång i timmen. Kanske några minuters reflektion eller en andningsövning. Ändra arbetsställning, sträck på dig, gå till kaffemaskinen eller byta några ord med en kollega är också välbehövliga små pauser.

Sätt en mötesstandard om 45 minuter så att du får lite ställtid mellan mötena och att lägga in regelbundna pauser om mötena är långa. Vi behöver korta, regelbundna pauser både för att må bra och för att prestera på topp. 

  1. Boka teamaktiviteter

Planera in en kickoff eller konferens för att stärka medarbetarnas inspiration, motivation och engagemang. Prata igenom höstens planer och aktiviteter med gruppen så att alla känner sig delaktiga och med på banan.

Vill du veta mer om hur du kan skapa en attraktiv arbetsplats?

Kontakta oss info @ orcana.se